sobota, 26 stycznia 2013

Rosja za czasów Piotra Wielkiego


Ellen Alpsten „Caryca”




Bardzo lubię wszelkie powieści o Rosji czasów carów, dlatego z wielką chęcią i oczekiwaniem kupiłam tego audiobooka. Jest to opowieść o Marcie Skowrońskiej i jej niezwykłym życiu. Poznajemy ją jako córkę chłopa z Inflant, a żegnamy się z nią jako z Katarzyną I, carycą Rosji.  Do czasu mojego spotkania z tą książką nie miałam zupełnie pojęcia o tym kim była druga żona Piotra Wielkiego. Po przesłuchaniu, bardzo chętnie kiedyś sięgnę po biografię pierwszej z Katarzyn.

Nie tylko poznajemy życie Marty/Katarzyny, ale również poznajemy Piotra Wielkiego. Zaiste Marta musiała być niezwykła kobietą, żeby utrzymać przez tyle lat zainteresowanie cara. Zdradzał ją, ale zawsze to do niej wracał i ją nazywał ‘mateczką’. Widzimy jego wybuchy niepochamowanego gniewu jak i napady padaczki na która cierpiał. W tym wszystkim towarzyszyła mu niezłomna Marta, którą w podzięce po latach uczynił carycą. Znajdziemy tu też opisy całonocnych libacji i orgii mających miejsce na Piotrowym dworze.

Miałam parę ‘podejść’ do tego audiobooka. Zaczęłam go słuchać jakiś czas temu, potem przestałam, a na końcu postanowiłam mu dać drugą szansę. Może gdybym czytała książkę zamiast słuchać bardziej by mi się spodobało? Nie wiem czy było zamysłem autorki nakierować tą lekturę na bardziej frywolne tory, ale tym zabiegiem niestety nie trafiła w mój gust. Język również w pewnych momentach nasuwał mi myśl, że powieść miała na celu być powiastką z lekka erotyczną.

Niestety nie mogę powiedzieć, że sięgnęłabym po tą książkę jeszcze raz.

Książka przeczytana w ramach wyzwania 'Z połki 2013'.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz